HUOM! Lue 4.3.2021 päivitetty artikkeli: PAKETTIAUTOSTA KUORMA-AUTO

Pakettiautojen tuonti on vilkastunut.

Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta, useimmiten Saksasta tai Ruotsista, on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja toimii koko autokaupan kasvun vauhdittajana. Helsingin Sanomien (HS 27.7.2019) mukaan valtaosa tuoduista autoista on henkilöautoja, mutta myös pakettiautojen tuonti on vilkastunut.

Kookkaampien pakettiautojen tuonnissa on tarjolla merkittävä lisäbonus. Rekisteröimällä pakettiauto (ajoneuvoluokka N1) kevytkuorma-autoksi (luokka N2) välttyy kokonaan ajoneuvoverolta.  Mahdollisuus välttyä myös arvonlisäverolta houkuttelee etenkin yrityksiä. Lisäksi kevytkuorma-auton dieselvero on murto-osa pakettiautoksi rekisteröidyn ajoneuvon verosta.

Kevytkuorma-autolla tarkoitetaan ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on yli 3500 kg ja alle 7500 kg. Lisäksi pakollisia lisävarusteita ovat 90 km/h nopeusrajoitin ja kaistanvaihtovaroitin sekä kuljettajalla on oltava C-ajokortti. Pakettiautoa saa ajaa henkilöauton B-ajokortilla.

Vaatimus kaistavahdista yllättää monet auton tuojat.

EU-asetuksen 351/2012 myötä kaistavahtijärjestelmät tulivat pakolliseksi Euroopassa 1.11.2015 jälkeen ensirekisteröitäviin M2, M3, N2 ja N3 luokan ajoneuvoihin. Myös pakettiauto, joka halutaan rekisteröidä Suomessa kevytkuorma-autoiksi kuuluu näin ollen asetuksen piiriin.

Kaistavaihtovaroittimet yleistyvät uusissa autoissa ripeästi, mutta vakiovarusteita ne eivät vielä ole. Useista alunperin pakettiautoiksi rekisteröidyistä autoista kaistavahti vielä puuttuu. Kun tällainen auto halutaan muutoskatsastaa Suomessa kevytkuorma-autoksi, siihen täytyy asentaa kaistavahtijärjestelmä. Mobileyen jälkiasenteinen kaistanvaihtovaroitin Mobileye 6 on helppo ja edullinen ratkaisu.

Halutessasi lisätietoja ja tarjouksen, ota yhteyttä myyntiimme.