Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta, useimmiten Saksasta tai Ruotsista, on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja toimii koko autokaupan kasvun vauhdittajana. Kookkaampien pakettiautojen tuonnissa on tarjolla merkittävä lisäbonus.

Pakettiauton rekisteröinti kuorma-autoksi säästää rahaa

Rekisteröimällä pakettiauto (ajoneuvoluokka N1) ns. kevytkuorma-autoksi (luokka N2) välttyy kokonaan ajoneuvoverolta. Mahdollisuus välttyä myös arvonlisäverolta houkuttelee etenkin yrityksiä. Lisäksi kuorma-auton dieselvero on murto-osa pakettiautoksi rekisteröidyn ajoneuvon verosta.

Kuorma-autolla (N2) tarkoitetaan ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on 3500 -12 000 kg. Pakollisia lisävarusteita ovat 90 km/h nopeusrajoitin ja kaistanvaihtovaroitin. Lisäksi uusiin, 1.11.2018 jälkeen ensirekisteröityihin pakettiautoihin vaaditaan kuorma-autoksi muutoskatsastaessa myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB). Isoa pakettiautoa saa ajaa henkilöauton B-ajokortilla, mutta pienenkin kuorma-auton kuljettajalla on oltava C-ajokortti.

Vaatimus kaistavahdista yllättää monet auton tuojat

Kaistavahtijärjestelmät tulivat pakolliseksi 1.11.2015 jälkeen Euroopassa ensirekisteröitäviin M2, M3, N2 ja N3 luokan ajoneuvoihin jo vuonna 2012. Myös pakettiauto, joka halutaan rekisteröidä Suomessa kuorma-autoksi (N2), kuuluu asetuksen piiriin.

Kaistavaihtovaroittimet yleistyvät uusissa autoissa ripeästi, mutta vakiovarusteita ne eivät silti vielä ole. Useista alun perin pakettiautoiksi rekisteröidyistä autoista kaistavahti puuttuu. Kun tällainen auto halutaan muutoskatsastaa Suomessa kuorma-autoksi, siihen täytyy asentaa EU:n hyväksymä kaistavahtijärjestelmä. Mobileye 6 on edullinen, EU-direktiivit täyttävä, jälkiasenteinen kaistavahti.

Mobileye 6 varoittaa kuljettajaa uhkaavasta törmäyksestä edellä ajavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan, mutta ei jarruta äkkiarvaamatta itsenäisesti vaan antaa kuljettajan huolehtia auton hallinnasta. Pakettiauto, joka varustetaan kaistanvaihtovaroittimella ja nopeusrajoittimella muuttuu liikenteessä entistä turvallisemmaksi.

Mitä huomioida pakettiautoa valittaessa?

Yksinkertaisinta on hankkia pakettiauto (N1), joka on ensirekisteröity ennen 1.11.2018 tai rekisteröity jo valmiiksi kuorma-autoksi (N2). Useissa uudemmissa pakettiautoissa automaattinen hätäjarrutus on jo lisävarusteena, joten tämäkin on muutoskatsastusta ajatellen hyvä ostoperuste, koska muut tarvittavat lisävarusteet voi asentaa jälkikäteen.

Traficomin nettisivuilla tarjotaan mahdollisuutta hakea automaattiselle hätäjarrutukselle (AEB) – siis sen puutteelle – poikkeuslupaa. Jokin toiminnallinen (ei taloudellinen) tarve on syytä löytyä perusteeksi, esim. hevosajoneuvo, matkailuauto, pyörätuolien kuljetus jne. Traficom käyttää päätöksessään tapauskohtaista harkintaa, joten asiaa ja sen mahdollista läpimenoa on hyvä tiedustella etukäteen Traficomin asiantuntijoilta.

Uusia turvajärjestelmävaatimuksia tulossa

EU:n alueella kaistavahdit, automaattinen hätäjarrutus ja useat muut turvajärjestelmät ovat tulossa pakolliseksi heinäkuusta 2022 alkaen uusissa ajoneuvotyypeissä ja 2024 alkaen kaikissa uusissa ajoneuvoissa (EU 2019/2144).