Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkija Roni Utriainen toteaa blogissaan, että kaista-avustin vastaa merkittävyydeltään turvavyön keksimistä. Tutkimuksen mukaan kaista-avustimen käyttö olisi saattanut estää 27 prosenttia henkilöauto-onnettomuuksista, jos järjestelmä olisi ollut käytössä kaikissa henkilö- ja pakettiautoissa. Kaikista kuolemaan johtaneista henkilöauto-onnettomuuksista vähenemä olisi ollut 19 prosenttia.

On huomattava, että uusiin autoihin yhä useammin asennettava kaista-avustin eroaa toiminnoiltaan hieman yksinkertaisemmasta kaistanvaihtovaroittimesta. Kaista-avustin pyrkii optimoimaan liikeratoja ja pitämään automaattisesti auton oikealla kaistalla. Itseohjautuvuus voi joissain tilanteissa hieman säikäyttää.

Kaistanvaihtovaroitin hälyttää sekä äänimerkein että visuaalisesti, jotta kuljettaja voi tehdä itse tarvittavan korjausliikkeen, jos auto uhkaa ajautua ilman vilkkua väärälle kaistalle. Kumpikin tapa ehkäisee tahattoman onnettomuuden. Yksinkertaisempi kaistanvaihtovaroitin, esim. Mobileye 6, on asennettavissa myös vanhaan autokantaan.