Liikenneturvallisuuskeskustelussa keskitytään useimmiten ylinopeuden hillitsemiseen nopeusvalvonnan ja uusien kameratolppien avulla. Helposti unohtuu, että ylinopeus on vain yksi monista vaaratekijöistä. Toki liiallinen nopeus lyhentää reaktioaikaa, mutta todellisuudessa onnettomuudet sattuvat silloin, kun kuljettajan huomiokyky syystä tai toisesta herpaantuu.

Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo on puhunut tästä faktasta paljon mm. Helsingin Sanomien sivuilla ja myös vakuutusyhtiö LähiTapiola on viime vuonna tutkinut asiaa. Brittilehti Autocar teki niin ikään aiheesta tutkimusta turvallisuusorganisaatioiden aineistojen pohjalta, listaten, mitkä ovat vaarallisimpia toimia liikenteessä.

Artikkeli vahvistaa käsitystä siitä, että liikenneturvallisuudessa ei kannata keskittyä yksittäisiin asioihin, sillä riskejä on paljon, ja onnettomuuksia sattuu pääasiassa silloin, kun eri riskit kasaantuvat yhteen. Vaikka harva meistä ajaa koskaan humalassa tai huumeiden vaikutuksen alaisena, niin väsyneenä tai sairaana varmasti jokainen, ainakin joskus. Samoin kännykän, navigaattorin tai viihdelaitteiden käyttö ajon aikana on tavattoman yleistä. Huomiokykyä saattaa varastaa takapenkillä itkevä lapsi, riekkuva koira tai vaikka eväiden kaivaminen kassista. Sää aiheuttaa omat haasteensa näkemiselle ja yhtäkkiä eteen ilmestyvä, kännykkää sokeasti tuijottava jalankulkija reagointikyvylle. Myös kameratolppien voimakas varominen saattaa aiheuttaa paniikkijarrutuksia ja tarpeettomia peräänajoja.

Kuljettajaa avustavat kamerajärjestelmät (ADAS) lisäävät oleellisesti havaintokykyä ja reagointimahdollisuutta onnettomuuden välttämiseksi. Mobileyen jälkiasenteiset turvajärjestelmät; Mobileye 6, uusi Mobileye 8 ja raskaan liikenteen Shield+, varoittavat juuri ajoissa ennen mahdollista törmäystä tai tahatonta kaistanvaihtoa, mutta eivät tee mitään äkkinäistä kuljettajan puolesta. Vähemmän törmäyksiä, vähemmän kustannuksia ja vähemmän henkilövahinkoja!