Uuden tieliikennelain mukaan ”Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi” (4 §).  Uusi pykälä on lyhyt, mutta velvoittaa meitä jokaista tarkistamaan asennetta muita tienkäyttäjiä kohtaan.

Erityisen velvoittava pykälä on heille, jotka ajavat töikseen tai ovat kokeneita kuljettajia. Vaarallisin asenne liikenteessä on liiallinen itsevarmuus omien auton hallintataitojen ja tilanteiden lukemiskyvyn suhteen. Myös liiallinen kiire tappaa vuosittain satoja ihmisiä.

Suojaa liikenteen heikoimmat osapuolet

Ennakointivelvollisuudella pyritään suojaamaan ennen kaikkea niitä teillä liikkuvia, joilla kokemusta ei vielä paljoa ole; koulutiensä aloittavia lapsia, juuri ajokortin saaneita nuoria ja silloin tällöin kauppaan haparoiden ajelevia ikäihmisiä. Meidän muiden pitäisi pystyä ennakoimaan heidän tekemisiään ja tekemättä jättämisiään, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin.

Esimerkiksi kokenut rekkakuski tietää varmasti, milloin ohittamaan lähtenyt autoilija on arvioinut ohitustilanteen väärin. Ollessaan valppaana hän voi pyrkiä estämään mahdollisen törmäyksen. Samaten moottoripyöräilijän pitäisi tietää, että hänen kiihdytyksensä liikennevaloista todennäköisesti säikäyttää vierellä pyöräilevän pienen koululaisen tai suojatietä vielä ylittävän vanhuksen, kenties kaatumiseen asti. Vähän rauhallisemmin voisi lähteä ja kaasutella jossain muualla – jos tilannetta lukee oikein, myös toiset huomioon ottaen.

Onnettomuustilastot synkkenevät

Alkuvuoden 2020 onnettomuustilastot ovat surullista luettavaa. Näyttää pahasti siltä, että loppuvuonna tullaan ylittämään viime vuoden onnettomuusluvut, mikä on todella huono suunta. Elokuun ensimmäisenä päivänä, kesken kauniin kesän, tieliikenteessä menetti henkensä peräti neljä ihmistä.

Raskaiden henkilövahinkojen lisäksi tieliikenneonnettomuudet aiheuttavat vuosittain huomattavan paljon kustannuksia sairaslomien, menetettyjen työpäivien, korjaamolle joutuvan ajokaluston ja onnettomuuksien myötä kohoavien vakuutusmaksujen myötä.

Asennemuutosta ja uutta teknologiaa tarvitaan

Pysyisimmekö välttämään tämän asenteita muuttamalla tai olemalla liikenteessä paremmin hereillä? Vai olisiko syytä hankkia hieman uutta teknologiaa autoon ensiavuksi? Edullisimman törmäysvaroittimen kustannus asennettuna on vain murto-osa mahdollisen onnettomuuden aiheuttamista kustannuksista. Jos sen avulla onnistuu säästämään ihmishengen, laite maksaa itsensä saman tien moninkertaisesti takaisin.