Konenäköön perustuva
uusi teknologia

muuttaa käsitystämme liikenneturvallisuudesta

Uusi teknologia parantaa liikenneturvallisuutta

Intelin omistama, israelilainen Mobileye on maailman johtava kuljettajaa avustavien turvajärjestelmien (ADAS) ja autonomisten autojen kehittäjä.  Mobileye on kehittänyt lähes 20 vuotta konenäköä liikenteen turvallisuuden parantamiseksi ja heidän laitteitaan on asennettu jo yli 40 milj. autoon maailmanlaajuisesti.

Nyt Mobileyen konenäköä ja syväoppimista hyödyntävät, kamerapohjaiset kuljettajan turvajärjestelmät on saatavissa jälkiasenteisena myös olemassa olevaan autokantaan.

Toimintaperiaate

Eteenpäin kuvaava kamera tarkkailee edessä olevaa liikennettä. Törmäysvaaran tai tahattoman kaistanvaihdon havaitessaan järjestelmä antaa reaaliaikaisen varoituksen joko äänimerkein tai näytöllä tai sekä että, asetusten mukaan. Tällöin kuljettaja ehtii reagoimaan ja korjaamaan tilanteen ajoissa, eikä järjestelmän tarvitse tehdä mitään äkkinäistä tai vaarallista väistöliikettä.

Raskaiden ajoneuvojen kuolleet kulmat hoidetaan lisäämällä kameroita, jotka tunnistavat liian lähelle ajoneuvoa edestä tai sivusta tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät.

Konenäkö ja tekoäly

Konenäköön ja koneoppimiseen perustuva teknologia on käytössä sadoissa maailman johtavien autonvalmistajien uutuusmalleissa ja sitä on testattu todellisissa ajo-olosuhteissa ympäri maailmaa yli 300 miljoonaa kilometriä.

Tekoäly analysoi herpaantumatta kameran tuottamaa kuvaa ja tunnistaa uhkaavat vaaratilanteet. Syväoppiva tekoäly on Mobileyen ydinosaamista, se mahdollistaa suorituskykyisen konenäön.

Telematiikka

Mobileyen syväoppivat järjestelmät tuottavat runsaasti tietoa paitsi kuljettajien ajotavoista myös liikenneinfran erilaisista ongelmakohdista. Uusin malli, Mobileye 8 Connect, tuottaa jopa 40 erilaista datalajia ja uusia kehitetään jatkuvasti.

Varsinaisten vaaratilanteiden eli törmäysvaroitusten lisäksi saadaan tietoa ajoneuvojen sijainnista, kiihdytyksistä, jarrutuksista, käännöksistä ja nopeuksista. Samoin saadaan kerättyä tietoa myös liikenneympäristöstä eli liikennemerkeistä, kaistaviivoista, reunakivistä, katuvaloista, tietöistä, kevyen liikenteen reiteistä ja niin edelleen.

Tarvittaessa järjestelmien tuottamat tiedot kerätään talteen siirtämällä ne mobiiliyhteydellä reaaliaikaisesti pilvipalveluun. Sieltä informaatio on visualisoitavissa karttapohjaisella käyttöliittymällä sekä erilaisilla raporteilla. Tarkoitukseen on olemassa Mobileyen kehittämä valmis ratkaisu tai vaihtoehtoisesti Mobileyen keräämät tiedot on integroitavissa rajapinnan kautta yhteen esimerkiksi ajokaluston hallintaohjelmiston kanssa.